Zin en onzin van CRM

Gedurende de afgelopen jaren heb ik diverse discussies meegemaakt over het wel of niet implementeren van een CRM systeem. Voor verkoop lijkt dit het wondermiddel om de verkoop te vergroten.

Ja het is waar, een CRM systeem brengt veel informatie binnen uw organisatie en ook nog gesorteerd en op de momenten dat dit nodig is. Echter waar veel managers aan voorbij gaan is dat een CRM systeem niet een automatische piloot is die uw omzet vanzelf laat stijgen.

Uw organisatie moet het systeem zelf, zeer consistent, vullen met data. Maar voor alles moet u aangeven welke producten u wilt verkopen, aan wie en op welke wijze en wanneer. Ook wel een verkoopproces genoemd. 
 
Per organisatie is het verkoopproces anders. Dit wordt bepaald door het product, de markt en de klanten maar ook in hoge mate door de organisatie zelf. Als je niet van te voren je verkoopproces gedegen vastlegt en de informatie die nodig is om dit proces bij te sturen dan heeft het niet veel zin om een CRM pakket aan te schaffen. 
 
Bovendien geeft een CRM pakket vaak zoveel informatie dat de medewerkers die er mee zouden moeten werken de werkelijke belangrijke informatie niet meer zien. Dit leidt meestal tot het niet of half gebruiken van het systeem waardoor het ook niet meer de juiste informatie geeft. Dit geeft veel frustratie en onbegrip binnen de organisatie en bovenal kost het verschrikkelijk veel geld! En het systeem was nu juist gekocht om meer geld op te leveren.
 
Ons advies: eerst je verkoopproces en je verkooporganisatie goed neerzetten en dan pas kijken welke toegevoegde waarde het CRMpakket kan brengen.
 
 
 

LUKKES CONSULTING

Jousterweg 28, Heerenveen
Friesland

+31 6 49 09 07 63
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© Copyright - Lukkes Consulting